Sougwen Chung, Assembly Lines, 2022.
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Cybernetic Culture Research Unit

Il Numogramma Decimale

H.P. Lovercraft, Arthur Conan Doyle, millenarismo cibernetico, accelerazionismo, Deleuze & Guattari, stregoneria e tradizioni occultiste. Come sono riusciti i membri della Cybernetic Culture Research Unit a unire questi elementi nella formulazione di un «Labirinto decimale», simile alla qabbaláh, volto alla decodificazione di eventi del passato e accadimenti culturali che si auto-realizzano grazie a un fenomeno di “intensificazione temporale”?

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Hypernature. Tecnoetica e tecnoutopie dal presente

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Dinosauri riportati in vita, nanorobot in grado di ripristinare interi ecosistemi, esseri umani geneticamente potenziati. Ma anche intelligenze artificiali ispirate alle piante, sofisticati sistemi di tracciamento dati e tecnologie transessuali. Questi sono solo alcuni dei numerosi esempi dell’inarrestabile avanzata tecnologica che ha trasformato radicalmente le nostre società e il...

Fountain
Magazine, MORIRE – Part I - Gennaio 2018
Tempo di lettura: 1 min
Guillaume Paris

Fountain

La cover di MORIRE Part I, no. 9 di KABUL magazine.

Fountain, 1994. Permanent video. Monitor on the floor. Color, sound (analogue video transferred to digital), courtesy of the artist.

 

The video is shown on a cubic monitor, placed directly on the floor, in a corner of a room. The central figure (the Pinocchio from the eponymous 1942 Disney feature) is “de-animated” – inanimate –  while the water surrounding it flows continuously. A perfect loop simulates the regular movement of water and a linear sound recording (white noise of water flowing) accompanies the image. The schematic drawing (simple shapes, bright colors), combined with the homogeneous and regular sound of the water flowing contrast with the uneasy nature of the subject. The inscription of image and sound within a protracted time frame, with neither beginning nor end, hampers our understanding of the event and freezes the narrative dimension of the scene. The positive symbolism of the fountain (life, eternal youth) combined with an evocation of death, lends the image dialectic tension. The piece suspends in time an image simultaneously of life and death and transforms a segment of narration into a fragment of eternity.

The permanence of the piece enacts a commemorative presence while the double artifice of a looped cartoon re-creates the kind of fascination brought about by natural phenomena such as water flowing, fire burning.

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"Information is power. But like all power, there are those who want to keep it for themselves. But sharing isn’t immoral – it’s a moral imperative” (Aaron Swartz)

di Guillaume Paris
  • ​Guillaume Paris è un artista originario della Costa d'Avorio.​ Ha esposto al Centre Pompidou, al Palais de Tokyo, al Jeu de Paume (Parigi), al MAMCS (Strasburgo), allo ZKM (Karlsruhe), alla Fondazione Prada (Milano), al Festival Internazionale del Cinema di Rotterdam, alla Biennale Internazionale di Sharjah , il Tinguely Museum (Basilea), il Centraal Museum (Utrecht), il Museum of Fine Art (Shanghai), tra gli altri.​ È professore all'Ecole Nationale Supérieure des Beaux-Arts di Parigi.